- Du liker en karakter fordi hun forsøker, ikke fordi hun lykkes.
- Du må fokusere på hva som er interessant for deg som publikum, ikke hva som er morsomt å skrive. Det kan være stor forskjell.
- Tema er viktig fra starten av, men du vil ikke oppdage hva historien egentlig handler om før du kommer til slutten. Så begynner du med bearbeiding.
- Det var en gang en/ei/et ___. Hver dag, ____. Så, en dag, ____. På grunn av det, så ___. På grunn av det, så ___. Men, så en dag ___.
- Forenkle. Fokusere. Kombiner karakterer. Hopp over omveier. Det kan føles som du mister noe verdifullt, men fortellingen settes fri.
- Hva er karakteren din god til, og komfortabel med? Kast dem ut i det totalt motsatte. Utfordre dem. Hvordan greier de seg?
- Dikt opp slutten før du lager midtdelen. Seriøst. Slutter er vanskelige, så få din til å funke tidlig i prosessen.
- Skriv ferdig fortellingen, gi slipp på den selv om den ikke er perfekt. Beveg deg stadig videre. Enda litt bedre neste gang.
- Når du står fast, lag ei liste over de tingene som i alle fall ikke kommer til å skje i fortellingen. Brått kan noe riktig dukke opp, og hjelpe deg videre.
- Plukk fra hverandre fortellinger du liker. Det er viktig at du finner ut nøyaktig hva som får deg til å like fortellingen, før du selv kan bruke noe lignende.
- Å få det ned på papiret gjør at du kan begynne å jobbe med det. En perfekt idé som forblir i hodet ditt kan du aldri dele med noen.
- Se bort fra det første du kommer på. Og det andre, tredje, fjerde, femte – få alt det opplagte ut av veien. Overrask deg selv.
- Gi karakterene dine overbevisninger. Passiv eller føyelig kan virke likandes på deg når du skriver, men for publikum er det ren gift.
- Hvorfor må du fortelle akkurat denne historien? Hva er det som brenner inne i deg som gir energi til denne fortellingen? Der finner du kjernen.
- Hvis du var denne karakteren, i denne situasjonen, hva ville du gjøre? Ærlighet gir troverdighet til utrolige situasjoner.
- Hva står på spill? Gi oss en grunn til å heie på karakteren. Hva skjer om de ikke lykkes? Gi dem så dårlige odds som mulig.
- Arbeid er aldri bortkastet. Om du ikke får det til å virke, gi slipp på det og gå videre. Det kan dukke opp igjen senere i andre sammenhenger.
- Du må kjenne deg selv, og vite forskjellen på å gjøre ditt beste og å pirke. Fortelling er utprøving, ikke raffinering.
- Tilfeldigheter som gir karakterene dine trøbbel er bra. Tilfeldigheter for å få dem ut av trøbbel er juks.
- Øvelse: Ta for deg byggeklossene til en film du misliker. Hvordan ville du sette dem sammen for å lage en fortelling du kan like?
- Du må identifisere deg med situasjonene og karakterene dine. Det er ikke nok å skrive kule scener. Hva kunne få deg til å handle slik?
- Hva er essensen av fortellingen din? Hva er den mest effektive måten å fortelle det på? Om du vet det, har du noe solid å bygge på.
Leave a Reply